Alla inlägg under oktober 2009

Av Inger - 31 oktober 2009 18:17

Ja så var man hemma igen.Glad

Det var verkligen fint där ute på kyrkogården.Och vi har tänt våra ljus,Och gjort så fint med ljung o granris,det känns bra.

Var även till min bästa vänninas grav.Hon gick bort alldeles för tidig,bara 49 år.Jag saknar henne så mycket.

Det är sex år sen.Och var lungcancern som tog hennes liv,så jätte onödigt.Dessa j-vla cigaretter.Men jag lyckades sluta röka när jag fick reda på att hon drabbats av canser.Jag har astma så jag borde ha slutat mycket tidigare,men bättre sent än aldrig.Gubben min slutade några år tidigare än mig.Hans mamma låg på lungkliniken,och när han såg dessa unga pacienter som gick med syrgas,så slängde han sina cigaretter när vi kom ut därifrån.Jag har själv legat

på lungkliniken,för min astma,men ändå fortsatt att röka,helt sjukt alltså.

Men det är gamla synder,dom är glömda nu.

Ha en bra kväll


Av Inger - 31 oktober 2009 12:47

Tänk så fin dag det blev på Alla Helgons Dag.

Håller på att förbereda inför färd till våra käras gravar.

Min pappa o farmor o farfar ligger på samma ställe.Stora Tuna kyrkogård.Vår vackra kyrka.

Svärmor o svärfar ligger också där.Man får ett inre lugn när man går in i den kyrkan tycker jag,så vackert.

Min mormor o morfar,de käresta jag hade när de levde,de ligger i Falun.Så dit tar vi min mamma med oss,för att tända ljus ikväll.Så fint det är när alla ljus brinner.

Återkommer lite senare

Av Inger - 26 oktober 2009 16:13

Lugnet har åter infunnit sig.Både jag och hundarna är trötta,man är ju inte så ung längre känner man när alla tre barnbarnen sover över här samtidigt.De spelar upp varann hela tiden.Det är tre tjejer dessutom 8,6 och 4 år.

Men vi har haft det mysigt också.Som idag har vi gjort pannkaks-tårta.Mums va gott det blev.De lekte att minstingen Melissa fyllde 1 år idag,och då måste man ju ha tårta.

Det har regnat hela dagen här,så vi har bara varit ute nån liten sväng med hundarna.Och nu ligger dom och sover så gott.Och jag känner att det kommer att bli en tidig kväll för mig i dag.

Kanske jag skriver igen idag får se


Höll aldeles på att glömma bort att det är min favorit på tv´n ikväll:

Gissa vem?

Av Inger - 25 oktober 2009 19:37

Denna helg har vi haft och har fortfarande alla tre barnbarnen på övernattning.

Äldsta dottern med sambo håller på att flytta till sin gård.Och då blir det för tråkigt för Ronja,med bara flytt och bilåkning mellan husen.Det måste man förstå,säger hon.Så henne var vi och hämtade vid den nya gården,och fick samtidigt en liten rundtur.Det finns väl lite jobb,men det får dom väl ta efter hand.Sen skutsade vi henne till danskursen i stan idag,medans hon var där så passade vi på att åka till Coop och handla lite.När det var klart,så bar det av och hämtade de andra två barnbarnen.För vår andra dotter har varit på dop till Kalmar,och dom kommer inte hem förrens sent ikväll.Och så blir dom här i morgon,för då är det höstlov,som alltid vecka 44.

Synd nog så har vi ett skitväder,regn o rusk.Så det blir inte att vara ute så mycket.

Nu sover yngsta barnet.Men de andra tvp håller fortfarande låda,där inne hör jag.Snart är det dax att säga till på skarpen.

hej för nu

Av Inger - 23 oktober 2009 11:47

Jag har sjukdomen menieres sen 2001.

Det är är gräsligt sjukdom.För mig började det med nedsatt hörsel.Så jag kom iväg till ÖNH klinik ganska fort.

Sen har jag genomlevt flera år med gräsliga attacker,med karusell-yrsel så kraftig att man inte kan stå upp,till dessa hör kräkningar.I dessa attacker blev jag sängbunden i upp till 3 dygn.Så fort jag rörde mig så snurrade det så kraftigt att man fick hålla i sig i sängen,det kändes som om man skulle kastas ur den.

Sen efter några år så kom "droppattackerna"då man bara slängs handlöst i backen eller golvet.Ingen som helst förvarning.En sån attack fick till en jul,slog sönder mig i ansiktet,så illa att mina små barnbarn inte vågade titta på mig.Nästa fas blev att jag fick börja få "giftsprutor" i örat som skulle slå ut balansen på mitt sjuka öra,så att det friska örat skulle ta över balansen.Jag har fått 14 sprutor under en ganska lång tid ca 3 år ungefär.Först så har det blivit lite bättre och hoppet börjat återvända,så pang var helvetet tillbaka.Så ny spruta.Så har det hållit på.Men i sommar har jag verkligen känt mig frisk,kunnat levt ett normalt liv.Vågat mig ut på egen hand,kört bil ,helt underbart att slippa vara beroende av andra så fort jag skulle åka nånstans.

Men nu verkar det som om det är på väg tillbaka,börja få små yrsel känningar,och balansen är inte bra.

Känner mig så himla rädd att det ska börja om.Ändå vet jag att det är en kronisk sjukdom.

Har iallafall fått tid hos min läkare den 10 november,så får vi se vad hon säger då.

Hoppas att ni har det bra där ute i landet


Av Inger - 20 oktober 2009 16:33

I morse hade vi minus 5 grader.Det riktigt "luktade" kallt i skogen.Men hundarna trivs,när det blir lite kallare ute.

Idag har det varit en händelsefattig dag,inte nått kul eller tråkigt har hänt (ännu).Vi var till Falun med en bil som skulle på lack,då såg jag en älgko,som stod å betade.Det är nått visst med dom ändå,fast vackra är dom väl inte.Och förvisso så kan dom vara riktigt elaka.Det stod i tidningen för nån vecka sedan om en kvinna som blivit sparkad av en älgko,så svårt att hon hamnade på sjukhus.Man kan undra hur det gick med henne sen,för det står det aldrig nått om.Man kan hoppas att hon inte blev så allvarligt skadad.

Men nu på eftermiddagen så har vi strålande solsken hos mig.Så det har blivit en lite längre runda med hundarna och även katten följde med idag.Han (katten Morris ) är så rolig när han följer oss till skogen.Är han nödig så börjar han jamla,högt,så som om han vill säga att vi ska vänta tills han gjort klart.

Idag ska vår äldsta dotter o hennes pojkvän till mäklaren för att träffa ägaren till gården dom köpt.Det kommer att bli jättebra tror jag.Det är garage med lyft i,så det passar till han som kör folkrace.

Ha de

Av Inger - 19 oktober 2009 11:19

På morgonpromenaden i morse såg jag spår av VILDSVIN.Fy såna rackare vill vi inte ha här.Men jag tror att dom är på genomresa just här.Det var nämligen lika förra året ungefär samma årstid.Det är bara att hålla tummarna,tänk om man mötte en stor galt,han är nog inte rädd för mina hundar,men dom skulle nog bli rädda för honom.

En varg har jag mött en gång för många år sen,den var inte speciellt rädd för mig.Vi har en uppförs backe innan vi kommer till skogen,och där uppe stod han,stor och mäktig.Jag hade hundarna kopplade som tur var,för jag vände på klacken och sprang ner.Sen gick jag och gubben ut och då stod han fortfarande kvar.Senare på kvällen var vi dit och kollade på tassavtrycken och dom var verkligen stora.En björn finns det i byn bortanför oss.

Så vi behöver inte åka till Kolmården.Vi har så många djurarter här.Det är spännande att gå ut varje dag man vet inte vad man kommer att stöta på.En morgon kom en älgko med två kalvar och sprang jämnsides med oss.

Av Inger - 18 oktober 2009 18:21

Vi fick trevligt besök på eftermiddagen.

Ninni o Bertil kom över till oss på en fika,tur att dom ringde först så att jag hann slänga ihop en äppelpaj o vaniljsås.Mums va gott det blev.

Sen har jag varit i skogen en sväng med hundarna,man får passa på innan det blir mörkt.Här finns ju bara två gatubelysningar.Sen är det becksvart.Tittar jag ut på baksidan av huset så ser jag ingenting.

Tänk för många år sen så hade vi en fönstertittare.Jag stod i köket på kvällen och kände mig iaktagen.Och i ögonvrån såg att det var nån på altan,han måtte ha förstått att jag hade sett honom,för han la benen på ryggen å sprang.Jag släppte ut hunden och lät honom jaga honom en stund,sen visslade jag tillbaka honom.Sen har jag aldrig märkt att det varit nån här utanför.Har ingen förståelse för vad som kan driva en människa till att stå utanför ett fönster i mörkret o glo in,på nån dom inte känner.Kallt och mörkt.Kanske det triggar dom att se om dom kan låta bli att bli upptäckta,ja inte vet jag.Det finns så många idioter där ute.

Presentation


Pontus som liten valp.

Omröstning

Vilken femtitals bil gillar du bäst Amerikansk
 Chrysler
 Dodge
 De Soto
 Cheva
 Cadillac
 Plymoth

Fråga mig

0 besvarade frågor

Väder

http://www.klart.se/

Väder

Vädret Borlänge

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skiv i min gästbok


Skapa flashcards